Kartais ieškodami ypatingų guru ir gilių
dvasinių patirčių žmonės nukeliauja tūkstančius kilometrų, lanko aibę mokymų ir
seminarų. Tačiau neretai besivaikydami kažko nepaprasta, prarandame galimybę
įžvelgti, jog daugelis atsakymų į mums svarbius egzistencinius klausimus glūdi
visai čia pat.
Istorija, kurią
norime jums papasakoti yra apie Datatrėją – dieviškąjį mokytoją, jogų jogą,
didį asketą, minimą daugybėje šventųjų vedinių raštų. Visoje Indijoje jis
šlovinamas kaip dievybė ir trimurti avatara, į kurį vienu metu įsikūnijo visa
dieviškoji trejybė Višnu, Brahma ir Šiva (tiesa, kai kuriuose šaltiniuose
teigiama, jog jis - vien tik Višnu įsikūnijimas). Pasakojama, kad Datatrėja
buvo tas, kuris aukščiausiąją išmintį pasiekė be jokių guru – vien tik
stebėdamas gamtą ir žmonių gyvenimą.
Pirmoji Datatrėjos mokytoja – ŽEMĖ
„Iš Žemės aš išmokau
gebėjimo besąlygiškai atleisi, kantrybės ir nuolankios tarnystės. Nors žmonės
ją mindo, rausia, teršia, Žemė nepyksta ir nekeršija. Ji ne tik kad visada
kantri ir nuolanki, bet dargi dovanoja visa, ką turi geriausio. Įkvėptas šio pavyzdžio
supratau, kad ir kiekvienas išmintingas žmogus turi išmokti visada atleisti ir
daryti kitiems gera, neskirstydamas jų į gerus ir blogus, į vertus ir
nevertus.“
Antrasis mokytojas – ORAS
„Iš oro išmokau, kad
siekiantis tobulėti žmogus turi valgyti tik tiek, kiek būtina palaikyti gyvybę
ir ne daugiau. Kad augtume dvasiškai ir įgytume kosminės išminties, mums reikalingas
fizinis kūnas. Kad kūnas būtų gyvas ir sveikas, jam būtina suteikti maisto. Tačiau
valgymas neturi tapti aistros ir malonumo objektu.
Iš oro taip pat
išmokau gebėjimo neprisirišti. Oras kontaktuoja su gausybe daiktų, turinčių
įvairių savybių, bet jis neprisiriša nė prie vieno iš jų, nė vienam nejaučia
nei simpatijos, nei antipatijos. Jis visada išlieka tyras.“
Trečiasis mokytojas - DANGUS
„Pažvelk į dangų. Jis persmelkia
viską. Dangaus erdvė gali egzistuoti puoduose ir pan. juos užpildydama, tačiau
su jais nesusiliedama. Maža to, ši erdvė yra beribė ir negali būti nei
perpjauta, nei padalinta. Matydamas tai, aš supratau, kad mūsų dvasia arba
„Aš“, nors ir yra daugybėje kūnų, iš tiesų taip pat negali būti su jais
tapatinama. „Aš“ yra nedalomas ir egzistuoja visur ir visuose.
Dar vienas dalykas: danguje plaukiantys
debesys susiformuoja iš jo sąlyčio su trim elementais: žeme, vandeniu ir ugnimi,
o oro pagalba jie juda dangumi. Tačiau debesys nė kiek nesudrumsčia ir
neužteršia dangaus. Tai stebėdamas supratau, kad panašiai ir mūsų dvasia negali
būti užteršta savybių, kurios yra elementų, formuojančių fizinį kūną,
rezultatas.“
Ketvirtasis mokytojas – VANDUO
„Švara, tyrumas, takumas ir švelnumas
– tai esminės vandens savybės. Štai kodėl vanduo gali švarinti kitus daiktus.
Iš vandens aš išmokau, kad įgiję tokių savybių, mes taip pat galime padėti
apsivalyti kitiems. Turėdami švarią širdį, kalbėdami gražius, malonius žodžius
ir skleisdami meilę visoms esybėms, mes galime apvalyti vien žvilgsniu, kalba
ar prisilietimu.“
Penktasis mokytojas - UGNIS
„Ugnis ryški ir kaitri, prie jos
neįmanoma prisiliesti. Ji praryja viską, kas pasitaiko jos kelyje. Tačiau nė
vienas daiktas, kurį ugnis paliečia, negali jos suteršti. Atvirkščiai, kai
ugniai aukojamos aukos, ji gali bet ką apvalyti nuo nuodėmių. Lygiai taip pat
ir jogas turi valdyti žinias, nebūti įtakojamas kitų. Viską, ką gauna,
nesvarbu, gera, ar bloga, jis turi apvalyti išminties ugnimi.“
Šeštasis mokytojas – MĖNULIS
„Mėnulis tai didėja, tai mažėja, tai
išnyksta, tai atsiranda. Tačiau jei atidžiau patyrinėsime šį procesą,
pastebėsime, kad tai atsitinka ne su pačiu Mėnuliu. Intensyvėja ir menksta tik
jo švytėjimas. Pats Mėnulis visada toks pats. Žmogus panašus į Mėnulį. Kai
gimsta jis būna mažas, paskui auga, subręsta, pasensta, sunyksta. Tačiau tai
vyksta tik su fiziniu kūnu. Žmogaus dvasia nei auga, nei nyksta - ji visada tokia pati. Dar vienas dalykas:
Mėnulis pats nešviečia, tik atspindi Saulės šviesą. Taip pat ir žmogaus protas
bei laikina jo fizinė tapatybė yra tik amžinojo „Aš“ atspindys.“
Septintasis mokytojas – SAULĖ
„Kas nutinka, kai Saulė apšviečia vandenį?
Jis ima garuoti. Tačiau Saulė jo sau nepasilieka. Vanduo grąžinamas atgal į Žemę
lietaus forma – švaresnis ir grynesnis nei buvo. Saulė mane išmokė, kad ir mes
turime visus dalykus bei žinias pasiimti ne dėl savęs, o tam kad grąžintume
atgal pasauliui – dar geresne, turtingesne ir tobulesne forma, be jokio
prisirišimo ir godumo.
Kitas dalykas, kurį supratau
stebėdamas Salę: jei saulėtą dieną pažvelgsime į vandenį, jame išvysime Saulės
atvaizdą. Ribotas mūsų protas jį priima kaip atskirą objektą. Iš tiesų yra tik
viena Saulė. Ta pati jos šviesa apšviečia pasaulį man, ta pati mano draugams ir
bet kuriai kitai gyvai būtybei. Šis pavyzys padėjo man suprasti, kad taip pat
yra tik vienas Atmanas (pirmapradė Dvasia), tik mūsų ribotas protas ją suvokia
kaip daugybę atskirų būtybių.“
Aštuntasis mokytojas – VANDENYNAS
„Nors vandenynas milžiniškas, jis
neleidžia savo paviršiuje likti plūduriuoti nė menkiausiam sausam lapeliui. Jis
šį lapelį išskalauja. Taip pat ir jogas neturėtų leisti savo prote plūduriuoti
nė vienam troškimui ar aistrai.
Į vandenyną įteka daugybė upių. Bet
nėra ištekančių. Vasarą upių vanduo nusenka, o pavasarį jo padaugėja. Tačiau
vandenynas niekada nepersipildo ir niekada neišdžiūsta. Taip pat ir išmintingas
žmogus savyje turėtų išsaugoti pastovumą nepriklausomai nuo aplinkybių ar to,
kaip su juo elgiasi kiti. Jis neturi leistis užvaldomas džiaugsmo, kai jo
troškimai išsipildo, taip pat neturi sielvartauti, kai jie žlunga. Iš vandenyno
išmokau praktikuoti vidinę pusiausvyrą ir likti tvirtas bei ištikimas savajai
dvasiai.“
Devintasis mokytojas – DRAMBLYS
„Stebėdamas dramblio gyvenimą, išmokau
vieno svarbaus dalyko. Dramblys labai stiprus ir protingas gyvūnas, todėl jį
labai sunku pagauti. Visgi jis neretai būna sučiumpamas žmonių dėl savo
gašlumo. Drambliui paspendžiami spąstai: iškasama duobė ir uždengiama
bambukais, žemėmis ir žolėmis, kad nebūtų matoma, tada ant jos padedama iškamša
panaši į dramblio patelę. Patinas ją pamatęs apsvaigsta nuo noro poruotis ir skuba
tiesiai į duobę. Tai matydamas padariau išvadą, kad nevaldomi geiduliai veikia
pražūtingai ir reikia jų saugotis. Tiek vyrams, tiek moterims.“
Dešimtasis mokytojas - VAIKAS
„Jogai ir jiems
lygūs šiame pasaulyje gyvena kaip vaikai. Mažas vaikas neturi jokių rūpesčių.
Jo nejaudina kitų pagyros ir priekaištai. Jis visada laimingas žaisdamas pats
vienas. Mažo vaiko pavyzdys man parodė, kad asketas turi gyventi taip pat.
Skirtumas tik tas, kad mažas vaikas taip gyvena dėl to, kad dar nėra pakankamai
sąmoningas ir neturi žinių. Jogas, išlieka nepaliestas jokių rūpesčių dėl to,
kad yra pažinęs absoliutų sąmoningumą ir dievišką išmintį.“
Iš viso Datatrėja įvardijo 24 mokytojus iš gamtos.
Skaitykite leidinyje: "Joga ir ajurveda"