Sveikatinamės

Ajurvedos specialistė pataria, kaip išsaugoti sveiką žarnyną

Nuotrauka: © pixabay

PATARIA SPA SHANTI AJURVEDOS SPECIALISTĖ GULERA ATAJEVA MARTINAVIČIENĖ.

 „Pati esu susidūrusi su žarnyno ir virškinimo problemomis. Pastarąjį dešimtmetį gyvenu pagal ajurvedos sistemą ir drąsiai sakau, kad supratus esminius jos pricipus, galima puikiai jaustis ir net atsikratyti antsvorio. Mitybos scenarijų yra įvairių, žmonės ir jų poreikiai skirtingi, todėl sveikiausias gyvenimas laukia tų, kurie atras mitybą, labiausiai tinkamą prigimčiai. Ajurvedoje tai vadinama mityba pagal došas vatą, pitą, kaphą (arba vėją, ugnį ir žemę). 

Štai keletas esminių ajurvedinės mitybos principų.

→ SVEIKAS MAISTAS. Jei maitinatės sveikai, nebūtinai būsite sveiki. Net ir kokybiškas maistas kenkia kūnui, jei yra perteklinis, nesuderintas. Jis nesuvirškinamas, neįsisavinamas ir virsta toksinais (ama). Kad organizme esama amos, rodo šie simptomai: tingumas, mieguistumas, riaugėjimas, dujų kaupimasis, viduriavimas arba užkietėję viduriai, bloga nuotaika, nemiga, depresija, irzlumas, raumenų skausmas, skysčių susilaikymas kūne, blogas burnos kvapas, koncentracijos stoka ir kt.

→ KIEK VALGYTI? Sugniaužkite rankas į kumščius ir juos suglauskite – tai jūsų skrandžio dydis ir maisto kiekis, kurį galite sau leisti suvalgyti. Mintyse padalinkite sugniauštus kumščius į 3 dalis – tai bus atsakymas į klausimą, ko ir kiek galite dėti į skrandį. 1 dalis priklauso kietam sukramtytam maistui, 2 dalis – skysčiams, 3 dalis turi likti tuščia. Pastaroji labai svarbi – virškinimo bėdų dažnai kyla dėl to, kad ji prikemšama maisto.

→ KĄ VALGYTI? Jei jums artimi ajurvedos principai, pravartu pasikonsultuoti su geru ajurvedos praktiku, gydytoju arba bent jau atlikti došos testą (internete jų yra ne vienas). Tuomet rinkitės maistą, kuris tinka konkrečiai došai.

→ KIEK KARTŲ VALGYTI? Žinant savo došą, bus lengva nustatyti, kiek kartų valgyti. Vatos tipo žmonių silpna virškinimo ugnis (agni), dažniausiai valgo nereguliariai arba išvis pamiršta pavalgyti. Tokiems žmonėms derėtų 1–2 kartus per dieną sočiai pavalgyti šilto, skysto, klampaus ir švelnaus maisto. Tiks sūresnis, nes druska skatina virškinimą. Pitos tipo žmonių stipri agni. Nepavalgę jie tampa pikti, todėl 3 pagrindiniai patiekalai ir du užkandžiai bus kaip tik, patartina vengti rūgštaus ir aštraus maisto. Kapha tipo žmonių lėta medžiagų apykaita, todėl 3 reguliarūs prieskoningo maisto valgymai per dieną būtų pats tas. Derėtų vengti riebaus, gleives skatinančio maisto.

→ IKI KADA VALGYTI? Ajurveda rekomenduoja paskutinį kartą valgyti ne vėliau kaip 3–4 val. prieš miegą. Nederėtų valgyti po 22 val., nes tuo metu organizmas energiją naudoja ne virškinti, o medžiagų apykaitos produktams šalinti ir atsigauti. Jei valgysite po  22 val., maistas pus žarnyne, o ryte galimos maisto „pagirios“: galvos skausmas, sunkumo jausmas, pajuodę ar patinę paakiai, papilkėjusi oda.

→ ORGANIZMO VALYMAS Ajurveda jį rekomenduoja atlikti 2 kartus per metus. Ypač palanku tai daryti balandį ir lapkritį. Pavyzdžiui, 10 dienų rytais tuščiu skrandžiu gerkite per naktį mirkyto pelyno užpilą, ryte atskiestą virintu vandeniu (200–300 ml). Apie 12 val. užgerkite vandeniu 2 arbat. šaukštelius maltų gvazdikėlių. Visą dieną valgykite grikius, ryžius ar kitas mėgstamas košes, daržovių sriubą. Venkite pieno produktų (galima ghi sviestą).  Kitas apsivalymo variantas: vieną ar du kartus per metus 2–3 mėn. gerkite trifala žolelių (arba kapsulių). Galimas ir kasdienis apsivalymas: gerkite maltų žolelių mišinį (po 10 g – imbierų, kuminų, kalendrų; po  20 g – mėtų, pankolių). 2–3 kartus per dieną po pagrin- dinio valgio 2 šaukštelius mišinio sumaišykite su vandeniu, kad būtų lengviau nuryti, ir išgerkite su nedideliu kiekiu vandens. Mišinį galite vartoti nuolat arba organizmo valymo dienomis, savaitėmis (tarkim, 2 savaites iš eilės).

Visą straipsnį skaitykite žurnale JOGA IR AJURVEDA(2019 m. 4 Nr.)

Patiko straipsnis? Pasidalinkite: