Praktikuojame Domimės

Ekadašio dienos. Kuo jos ypatingos?

Nuotrauka: © pexels

Dvi dienas per Mėnulio mėnesį daugybė žmonių visame pasaulyje laikosi ekadašio ir tikina, kad po to jaučiasi puikiai. Koks tai reiškinys ir kodėl taip stebuklingai veikia? Jei nežinote ir dar nesate įsilieję į ekadašio propaguotojų gretas, kviečiame pasidomėti.

Lietuvoje ekadašis plačiau žinomas tapo palyginti neseniai. Tačiau iš tiesų ši induistų propaguojama tradicija yra labai sena ir turi gilią filosofinę bei religinę prasmę. Sakoma, jog tas, kuris sąžiningai laikosi ekadašio, visapusiškai apsivalo nuo viso, kas bloga ir nuodėminga, mažina blogą savo karmą ir turi galimybę savo sielą pakylėti į aukštesnius lygmenis ar net išsivaduoti iš gimimų ir mirčių rato. Išvertus iš sanskrito kalbos, ekadašis reiškia „vienuolika“ („eka“ – vienas, „daši“ – dešimt“). Jo dienos skaičiuojamos pagal vedų tradicijas, remiantis Mėnulio kalendoriumi. Ekadašis – tai vienuolikta diena, paskaičiuota nuo mėnulio pilnaties ir jaunaties. Pasak induistų, šiomis dienomis mėnulio įtaka žmogaus organizmui yra ypač nepalanki, būname labiau pažeidžiami, imlesni įvairioms pagundoms. Joms atsispirti galime tik atsiribodami nuo pasaulio malonumų ir nukreipdami mintis į Dievą, pasinerdami į maldas, meditacijas.

Apie tinkamą ir netinkamą maistą

Idealiu atveju per ekadašį rekomenduoja išvis nieko nevalgyti. Sakoma, jog sausas badavimas ypač gerai padeda apsivalyti kūnui ir sielai. Tačiau jei nepavyksta susilaikyti nuo maisto ar sergama tam tikromis ligomis (pavyzdžiui, cukriniu diabetu), kai badavimas gali būti pavojingas, derėtų žinoti, jog ekadašio dienomis valgyti nedraudžiama. Tiesa, yra apribojimų bei rekomendacijų, kokio maisto tuo metu būtina vengti.

Netinkamas maistas

• Savaime suprantama, netinka jokia mėsa, žuvis, jūros gėrybės.

• Netinka jokios ankštinės kultūros: pupelės, žirniai, avinžirniai, lęšiai, sojos ir visa, kas iš jų pagaminta, taip pat neleistina kava, šokoladas, medus.

• Grūdai ir kruopos, taip pat visi produktai kuriuose yra grūdų ar jų miltų, taip pat ryžiai, kukurūzai ir visi jų produktai, visi aliejai spaudžiami iš grūdų ir tie produktai, kuriuose yra tokių aliejų.

• Nederėtų valgyti baklažanų, pomidorų, kopūstų, tamarindų, visų rūšių paprikų, visų lapinių daržovių ir prieskoninių žolelių.

• Netinka valgomoji soda, kepimo milteliai. Taip pat vertėtų atsisakyti ir kai kurių prieskonių: kumino, lauro lapų, garstyčių, sezamų, ožragių, pankolių, juodagrūdžių, kardamono, gvazdikėlių, muskato riešutų, anyžių, kvapiosios ferulos.

Tinkamas maistas

• Tinka švieži ir džiovinti vaisiai, riešutai (išskyrus žemės riešutus) ir iš jų spausti aliejai, bulvės, moliūgai, cukinijos, agurkai, ridikai, citrinos, avokadai, alyvuogės, kokosai, grikiai.

• Galima valgyti pieno produktus (išskyrus kai kurių rūšiųjogurtą, pieno gėrimus, desertinę varškę, sūrelius) ir Ghi sviestą.

• Ekadašiui tinkami prieskoniai: juodieji pipirai, grynos ciberžolės (be priemaišų), imbierai. Tinka ir švari druska bei cukrus.

Naudinga žinoti

• Ekadašiui ruoškitės iš anksto. Dieną prieš jį nevalgykite sunkiai virškinamų patiekalų, nepersivalgykite, antroje dienos pusėje neruoškite valgio iš grūdų ir ankštinių daržovių.

• Ekadašio rytą patariama švariai nuprausti visą kūną. Ir visą tą laiką stengtis gyventi švaroje. Ne tik fiziškai, bet ir emociškai. Reikėtų suvokti, jog ekadašis – tai ne šiaip atsisakymas nuo maisto. Jei tą dieną, leidžiate sau pykti, būti sudirgusiems, grubiems, vadinasi, kad ekadašio diena eina perniek ir atsisakymas nuo valgio yra nieko vertas.

• Ekadašio dieną patariama niekur nekeliauti, nepradėti kūdikio, neplanuoti svarbių darbų, nekelti vestuvių, neiti į triukšmingus susibūrimus. Laikas turi būti leidžiamas puoselėjant ramybę, meilę ir kitokius gražius jausmus bei mintis, medituojant, meldžiantis ir pan.

• Ekadašis tradiciškai prasideda nuo brahma muhurtos laiko (arba 96 minutės prieš saulės patekėjimą) ir baigiasi kitą dieną patekėjus saulei.

2019-ųjų EKADAŠIO KALENDORIUS


Sausis: 1d.; 17 d.; 31 d.

Vasaris: 16 d.           

Kovas: 2d.; 17 d.; 31 d.

Balandis: 15 d., 30 d. 

Gegužė : 15 d.,  30 d.

Birželis: 13 d., 29 d.

Liepa: 12 d., 28 d.

Rugpjūtis: 11 d., 26 d.

Rugsėjis: 9 d., 25 d.

Spalis: 9 d., 24 d.

Lapkritis : 8 d., 22 d.

Gruodis: 8 d., 22 d.

Patiko straipsnis? Pasidalinkite: