Mudros. Pirštų joga

© Joga ir ajurveda.  Nuotrauka: © Tim Savage from Pexels

Mudra – tai vienos ar dviejų rankų (plaštakų) užfiksuota padėtis, dar kitaip vadinama pirštų joga, kuri labiausiai paveiki derinama su kvėpavimu, koncentracija ir meditacija. Išvertus iš sanskrito kalbos „mudra“ reiškia „simbolis“, „gestas“ arba tiesiog „džiaugsmas“. 

Pasak senosios Rytų medicinos, mūsų kūnas išraizgytas meridianais (pagal kinų sistemą) arba nadžiais (pagal indų sistemą), tai yra kanalais, kuriais cirkuliuoja gyvybinė energija. Daugybė jų eina rankomis, o kiekvienas iš pirštų atsakingas už skirtingus elementus (ugnį, vandenį, žemę, orą, metalą arba eterį). Atliekant mudras įmanoma paveikti energijos tėkmę: atkurti pusiausvyrą, subalansuoti tai, kas išsiderino, didinti koncentraciją, sutelkti dėmesį į problemines vietas. Pirštų joga padeda perskirstyti šiuos srautus, nes ligas lemia tiek energijos stoka, tiek jos perteklius, o teigiamas mudrų poveikis juntamas ir fiziniame, ir psichiniame lygmenyje. Gyja ne tik atskiri organai, bet ir visas organizmas. Mudros padeda nusiraminti, ugdo intelektą ir dvasingumą, sudaro galimybę pažinti savo kūną ir pastebėti menkiausius pokyčius. Jos padeda palaikyti emocinę pusiausvyrą ir šalinti streso padarinius. Pirštų joga yra nesudėtinga, neatima daug laiko, tam nereikia didelių pastangų, todėl visi gali ją išbandyti.


Terapija „čia ir dabar“

Mudras sudaro specifinės rankų (plaštakų) kompozicijos, kur svarbų vaidmenį vaidina pirštų, delnų ir riešų padėtis. Kiekviena jų yra ypatinga ir aiškiai apibrėžta, todėl prieš užsiimant praktika būtina gerai išstudijuoti nuotraukas ar paveikslėlius, atkreipti dėmesį į mažiausias smulkmenas ir išmokti mudras atlikti taisyklingai. Tik tuomet įmanoma pereiti į kitą etapą, su mudromis derinti koncentraciją ir meditaciją. Galima mokytis gestų viena ranka, galima iš karto daryti abiem. Jei nesiseka atlikti tam tikrą figūrą, galima įtarti atitinkamo organo ar sistemos problemą. Tai reiškia, kad reiks daugiau laiko ir kantrybės, o lavėjant judesiams, gerės ir savijauta. Jei rankos labai greitai pavargsta, gali būti, jog žmogus jaučia didelę emocinę ir fizinę įtampą, pavyzdžiui, patirdamas stresą ar ilgą laiką vairavęs automobilį. Tuomet geriau atsipalaiduoti, atlikti kelis fizinius pratimus, kurie pagerintų kraujotaką, ir tik tuomet sugrįžti prie mudrų. Nerekomenduojama bandyti atlikti pirštų figūras per prievartą ar be emocinio nusiteikimo, nes iš to nebus naudos. 

Praktikuojant tokią jogą, rankos turi būti atsipalaidavusios, o spaudimo jėga – nedidelė, švelni. Daug svarbesnė yra ne fizinė įtampa raumenyse, o emocinis nusiteikimas, koncentracija ir vizualizacija. Kūno padėtis turėtų būti simetriška: galima stovėti, gulėti, sėdėti ant kėdės, pagalvėlės ar lotoso pozoje. Svarbu išlaikyti tiesią nugarą, nes susikūprinus sutrinka energijos cirkuliacija, rankas reikėtų laisvai sulenkti per alkūnes,atpalaiduoti veido raumenis, žandikaulį, kaklą, kelius. Abejų rankų gestai turi būti sinchronizuoti, neskubūs, pagarbūs. Prieš seansą būtina nusiimti visus papuošalus (apyrankes, žiedus), laikrodį, vengti judesius varžančių drabužių ir nusiteikti tiesiog pabūti su savimi.


Sakralinė aura

Siekiant didesnio efekto, mudras rekomenduojama derinti su koncentracija ir meditacija. Pradedantiesiems siūloma susitelkti į kvėpavimą, o vėliau – į mintis, afirmaciją, vizualizaciją. Galima pasitelkti meditacinę muziką, kvapų, šviesos terapiją. Be to, nereikėtų pamiršti, kad pirštų jogos poveikis priklauso ir nuo žmogaus tikėjimo. Kuo jis labiau įsijaučia į trapią akimirką, tuo labiau jį palytėja ramybė ir vidinė harmonija. O praktikas galima atlikti visur ir visada, pavyzdžiui, atsibudus ryte ar prieš miegą, pietų pertraukos metu ar kitu paros laiku, kai yra galimybė atsiriboti nuo aplinkos ir susitelkti į save. Tai galima atlikti net vaikštant. Svarbu išnaudoti ramybės laiką (patalpoje ar gamtoje), kai neblaško pašaliniai garsai, kvapai. 

Mudros padeda susitelkti į savo mintis, todėl net pirmieji seansai turėtų trukti tiek, kiek pavyksta susikaupti. Jei kas nors blaško, geriau pakartoti praktiką po kelių valandų ar net kitą dieną. Užsiėmimas nėra prievolė, jis turi teikti malonumą ir dvasinį pasitenkinimą. Mokytis pradedama nuo reikalingiausių arba labiausiai patinkančių gestų. Vėliau jų skaičius didinamas, priklausomai nuo poreikio ir noro. Gydomąjį poveikį galima pajusti iš karto, sergant lėtinėmis ligomis – po kelių praktikos savaičių ar net mėnesių.

Nėra tikslaus nurodymo, kiek turėtų trukti vienas seansas. Laikomasi nuomonės, jog pirštų jogai per parą reikėtų skirti bent 45 min. Jei norima pašalinti konkrečią ligą ar sveikatos problemą, seansai atliekami visada tuo pačiu metu, 3–4 kartus per dieną po 15–20 min. nepamirštant, jog gestai turi būti ne mechaniniai, o sąmoningi ir dvasingi.


Dhyana (Nirvanos) mudra

Reikšmė. Tai klasikinis meditacijos gestas, padedantis atsiriboti nuo išorinio pasaulio, įgyti vidinės ramybės. Harmonizuoja ir išlaisvina protą nuo minčių.

Kaip atlikti?Suglauskite abiejų rankų nykščių pagalvėles, o plaštakas sudėkite į sterblę taip, kad dešinioji apgaubtų kairiąją. 

 

Prana (Gyvybės) mudra

Reikšmė. Suteikia gyvybinių jėgų antplūdį, stimuliuoja smegenų pusrutulių veiklą. Mudra išvaduoja iš nuovargio, apatijos, mieguistumo, nervingumo, harmonizuoja energijos tėkmę.

Kaip atlikti? Suglauskite nykščio, bevardžio ir mažojo pirštų galiukus. Smilių ir didįjį pirštą ištieskite. Atlikite gestą abiem rankomis. Spustelkite suglaustus pirštus ir laikykite 5–30 min. 

 

Apan Vayu (Gyvybę gelbėjanti) mudra

Reikšmė. Šį gestą, kuris visais atvejais yra pirmoji pagalba, turėtų įsiminti ir taikyti kiekvienas, prispyrus sveikatos bėdai. Manoma, kad mudra padeda ištikus kritinei būklei, pavyzdžiui, infarkto ar kitų staigių širdies priepuolių metu. Gali padėti sureguliuoti širdies ritmą, šalina nemalonų dažną plakimą, kuris kyla dėl streso, nerimo ar baimės. Svarbu atminti, jog pirštų joga nėra medikamentų, kuriuos skyrė gydytojas, alternatyva. Šie būdai gali būti derinami kartu, pasitarus su medikais. 

Kaip atlikti? Rankų smilių užlenkite taip, kad jis atsiremtų į nykščio pagrindą. Pastarojo pagalvėlę suglauskite su didžiojo ir bevardžio pirštų galiukais. Mažylį ištieskite ir palikite atpalaiduotą. 

 

Prithvi (Žemės) mudra

Reikšmė. Padeda atgauti prarastą energiją, stiprina uoslę, teigiamai veikia odą, plaukus, nagus ir kaulus, gerina pusiausvyrą, teikia pasitikėjimo savimi, didina savivertę. Mudra rekomenduojama suprastėjus psichinei būklei, jei vargina stresas, nuovargis.

Kaip atlikti? Nestipriai suspauskite nykščio ir bevardžio piršto pagalvėles. Kitus pirštus atpalaiduokite. Atlikite mudrą abiem rankomis. 

 

Maha sacral (Mažojo dubens) mudra

Reikšmė.Teigiamai veikia vyrų ir moterų lytinę sistemą, slopina skausmą menstruacijų metu ar dėl cistito. Naudinga esant prostatos problemoms, gydant nevaisingumą, taip pat moterims nėštumo metu.

Kaip atlikti? Sujunkite abiejų rankų bevardžių pirštų pagalvėles, o nykščius su mažyliais. Po 10 įkvėpimų ir iškvėpimų pakeiskite padėtį. Iš bevardžių ir nykščių suformuokite apskritimus, o mažylius atremkite vieną į kitą, smilių ir didįjį iškelkite į viršų. 

 

Puuta (Detoksikuojanti) mudra

Reikšmė. Valo iš organizmo toksinus ir šalutinius apykaitos produktus. Tinka lieknėjant ar po gydymo vaistais. Gerina kepenų būklę.

Kaip atlikti? Nykščiu prispauskite bevardžio piršto pagrindą ties lenkimo linija. Kitus pirštus ištieskite. Mudrą atlikite iš karto abiem rankomis.

 

Ksepana (Išsilaisvinimo) mudra

Reikšmė. Padeda pašalinti iš organizmo susikaupusias medžiagas: per žarnyną, odą (prakaituojant), kvėpavimo takus. Mažina įtampą ir neigiamos energijos kiekį, slopina išorinės aplinkos poveikį žmogui.

Kaip atlikti? Sunerkite abiejų rankų pirštus, o rodomuosius ištieskite ir suglauskite pagalvėlėmis. Plaštakas atpalaiduokite. Mudrą atliekant sėdimoje padėtyje, smiliai turi būti nukreipti žemyn, gulint – į kojas. Palaikius rankas 15 įkvėpimų ir iškvėpimų, delnus reikia atversti į viršų ir padėti ant klubų.

 

Shankh (Kriauklės) mudra

Reikšmė. Padeda suskaudus gerklei, užkimus, praradus balsą. Ilgainiui praktikuojant gražėja ir lavėja tembras. Itin naudinga dainininkams, diktoriams, lektoriams ir visiems, kurių balso stygos patiria didelį krūvį.

Kaip atlikti? Rankas reikia sudėti taip, kad vaizdas būtų panašus į kriauklę. Tam keturiais dešinės rankos pirštais apkabinkite kairiosios nykštį. Likusius jos pirštus ištieskite, didžiojo piršto pagalvėlę priglauskite prie dešiniosios rankos nykščio. 

 

Suchi (Žarnyno) mudra

Reikšmė.  Padeda užkietėjus viduriams.

Kaip atlikti? Laikykite suspaustus kumščius priešais save. Įkvėpdami stumtelkite dešiniąją ranką į dešinį šoną. Ištieskite rodomąjį pirštą ir kilstelkite aukštyn. Galva turi būti pasukta ta pačia kryptimi. Kairioji ranka lieka nepajudinama. Kartodami gestą įkvėpkite ir iškvėpkite 6 kartus. Esant stipriam vidurių užkietėjimui, mudrą reikėtų kartoti 4 kartus per dieną.

 

Vayu (Vėjo) mudra

Reikšmė. Ši mudra padeda pašalinti žarnyne susikaupusias dujas. Taip pat tinka esant radikulitui ir kitoms reumatinėms ligoms, podagrai, drebant rankoms ir kojoms.

         Kaip atlikti? Užlenkite smilių, kad jo pagalvėlė liestų nykščio pradžią. Prispauskite smilių nykščiu. Kitus pirštus ištieskite ir atpalaiduokite.

Patiko straipsnis? Pasidalinkite: